KSZTAŁCENIE ELASTYCZNE
„Zwracam się do maturzystów z przesłaniem, aby wybrali studia, które otworzą drzwi do nowoczesnych technologii i globalnych wyzwań. Tu na Politechnice Wasze pomysły zmienią się w realne projekty, a wiedza w kompetencje przyszłości. Z nami stworzycie fundamenty swojej kariery, rozwiniecie swoje pasje techniczne i naukowe w środowisku najlepszych specjalistów, zdobędziecie wiedzę, której potrzebują pracodawcy na całym świecie. Postawcie na rozwój, innowacje i wyzwania, studiując na Naszej Uczelni, staniecie się częścią zmian, które kształtują przyszłość!”
Programy kształcenia oferowane przez Politechnikę Śląską są nowoczesne, elastyczne i dostosowane do oczekiwań studentów, a ich doskonalenie odbywa się w ścisłej współpracy z przedstawicielami przemysłu (patronat Orlen S.A i Orlen Południe) i NGO.
W odpowiedzi na dynamiczne zmiany na rynku pracy, proces sprawiedliwej transformacji, zmieniające się podejście do procesu uczenia się, rosnącą świadomość studentów w zakresie własnych zainteresowań oraz konieczność konkurowania na rynku globalnym, Politechnika Śląska zaktualizowała metody kształcenia. Dodatkowo, w programach studiów uwzględniono treści rozwijające zielone oraz cyfrowe kompetencje, kluczowe dla przyszłych inżynierów.
Wychodząc naprzeciw prognozom Światowego Forum Ekonomicznego z początku 2025 roku dotyczącym rosnącego zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, Politechnika Śląska uruchamia w maju rekrutację na trzy nowe kierunki: Zrównoważona konsumpcja i produkcja, Zielone technologie oraz Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Ponadto, w związku z dynamicznym rozwojem rynku pracy w obszarze wysokich technologii, Politechnika Śląska wzbogaciła swoją ofertę o dwa dodatkowe nowe kierunki: Innowacyjne technologie w przemyśle oraz Technologie inżynierskie
w kryminalistyce.
Politechnika Śląska to nowoczesna uczelnia techniczna będąca przyjaznym miejscem dla studentów, kształcąca absolwentów, którzy zajmują eksponowane stanowiska w różnych podmiotach gospodarczych i społecznych.
Co nas wyróżnia?
Miejsca pracy w regionie: Politechnika Śląska to nowoczesny europejski uniwersytet techniczny zlokalizowany w jednym z najbardziej uprzemysłowionych regionów kraju, i jednocześnie jednym z bardziej zindustrializowanych obszarów w Europie. PŚ kształci wysoko wykwalifikowanych inżynierów dla różnych branż przemysłu już od 80 lat zapewniając swoim absolwentom doskonałe perspektywy zawodowe. Studenci już w trakcie nauki odbywają atrakcyjne staże w firmach inżynieryjnych oraz globalnych koncernach z różnych branż, które ulokowały swoje zakłady i fabryki na Śląsku. Przedstawiciele biznesu aktywnie uczestniczą także w procesie kształcenia, prowadząc wykłady, warsztaty oraz realizując wspólne projekty w formule PBL (Problem-Based Learning).
Akademiki: Na kampusach w Gliwicach, Zabrzu, Katowicach i Rybniku czeka na naszych przyszłych studentów nie tylko wygodne zakwaterowanie w komfortowych akademikach, ale także wyjątkowa atmosfera życia studenckiego.
PBL: Politechnika Śląska jest liderem innowacji, należy do prestiżowego grona 10 polskich szkół wyższych – laureatów konkursu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”.
Nadrzędnym celem edukacji jest przekazanie studentom wiedzy w sposób łatwy do przyswojenia, zachęcanie do kojarzenia faktów, prezentowanie związków między różnymi zagadnieniami i łączenie ich w spójny program studiów. Dodatkowo, ważne jest kształtowanie umiejętności efektywnej pracy w zespole, rozwijanie kreatywności, analitycznego myślenia, umiejętności rzetelnej argumentacji podczas prezentowania swoich pomysłów. Kompetencje te są rozwijane w PŚ poprzez stosowanie nowoczesnych metod kształcenia, w tym kształcenia zorientowanego projektowo (PBL – Project-Based Learning). W Uczelni finansowanych jest powyżej 300 projektów PBL rocznie. Studenci łącznie w nauczycielami akademickimi często odpowiadają na wyzwania pochodzące z otoczenia społeczno–gospodarczego w ścisłej współpracy z przedstawicielami przemysłu.

Globalna dynamika rozwoju technologicznego wymaga szczególnych kompetencji zarówno od obecnych, ale przede wszystkim przyszłych absolwentów studiów wyższych. Zmienia się rynek pracy i zakres umiejętności niezbędnych do kreowania postępu technologicznego. Zanikają pewne zawody, dotychczasowe ewoluują, a wielu przyszłych nie jesteśmy w stanie nawet zdefiniować. Dostrzegając trendy w zmianie sytemu kształcenia w czołowych uczelniach na świecie oraz potrzeby systemu kształcenia wyższego w Polsce, w Politechnice Śląskiej postawiliśmy na nowoczesne, zintegrowane i elastyczne kształcenie.
Odchodzimy od wąskiej specjalizacji na rzecz podejścia interdyscyplinarnego. Kształtujemy programy zintegrowanych kierunków studiów oraz dobieramy nowe formy i metody kształcenia w taki sposób, aby student stał się podmiotem, a nie przedmiotem kształcenia a nauczyciel akademicki przewodnikiem w tym procesie.
22 oferowane w aktualnej ofercie edukacyjnej zintegrowane, elastyczne kierunki studiów inżynierskich pierwszego stopnia (w wynikach filtrowania zaznaczonych kolorem złotym) są elementem wdrażania zorientowanego na studenta systemu
studiowania, m.in. poprzez:
- zastosowanie kształcenia modułowego umożliwiającego kształtowanie przez studenta własnego zakresu studiowania i dyplomowania,
- zmniejszenie liczby zajęć w planie studiów,
- umożliwienie ostatecznego wyboru kierunku studiów bez różnic programowych nawet po pierwszym roku,
- umożliwienie studentom zapisy na zajęcia oferowane przez różnych prowadzących,
- zmniejszenie liczby godzin na pierwszym i ostatnim semestrze,
- średnio 25-godzinny tydzień zajęć,
- bezpłatne zajęcia wyrównawcze z matematyki i fizyki w planie studiów,
- prowadzenie zajęć z matematyki i fizyki w formie przyjaznej i dostosowanej do możliwości studentów,
- umożliwienie szerokiego korzystania przez studentów z uczelnianej bazy zajęć obieralnych (UBZO),
- umożliwienie studentom nieodpłatnego zdobywania dodatkowych i udokumentowanych kompetencji i mikrokompetencji,
- duży udział zajęć praktycznych prowadzonych w nowoczesnych formach Project Based Learning (PBL) oraz Design Thinking, a wykładów w formie konwersatoriów
Wprowadzone rozwiązania zyskały bardzo pozytywne opinie Polskiej Komisji Akredytacyjnej zawarte w raportach Zespołów Oceniających wizytujących te kierunki:
- Dobrą praktyką jest przyjęte w Uczelni rozwiązanie ujednolicające kształcenie na pierwszym i drugim semestrze studiów pierwszego stopnia na wybranych 22 kierunkach studiów. Jest to wyjątkowo prostudenckie rozwiązanie pozwalające studentom pierwszego roku, którzy przychodząc na studia nie byli do końca przekonani co do kierunku, który chcą studiować, na bezproblemową zmianę kierunku, bez konieczności nadrabiania różnic programowych.
- Koncepcja kształcenia zakłada bardzo dużą elastyczność w doborze przez studentów realizowanych zajęć oraz treści programowych przy jednoczesnym zapewnieniu osiągania wszystkich kierunkowych efektów uczenia się. W szczególności oprócz wyboru standardowych ścieżek kształcenia obejmuje to również możliwość tworzenia przez studentów indywidualnych ścieżek kształcenia lub też wymiany w wybranej ścieżce wybranych przez siebie zajęć na inne.
- Dobrą praktyką jest realizacja w Uczelni na masową skalę kształcenia metodą Project Based Learning (PBL). W ramach PBL studenci w kilkuosobowych interdyscyplinarnych (z różnych wydziałów) zespołach rozwiązują konkretne problemy inżynierskie lub badawcze.
Odpowiedzią na oczekiwania interdyscyplinarnego kształcenia jest prowadzony od trzech lat w Politechnice Śląskiej, unikatowy w Polsce, a prowadzony w wielu uczelniach zagranicznych, kierunek o nazwie Inżynieria Ogólna, obejmujący interdyscyplinarny program studiów związany z różnymi dyscyplinami inżynierskimi (inżynieria mechaniczna, inżynieria materiałowa, inżynieria biomedyczna, inżynieria chemiczna, inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria lądowa, geodezja i transport, inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne, informatyka techniczna i telekomunikacja). Zaczynamy od kształtowania podstaw wiedzy ogólnej i inżynierskiej, metod projektowania i wytwarzania oraz myślenia projektowego by kontynuować na kolejnych latach bardzo przydatne i oczekiwane na przyszłym rynku pracy interdyscyplinarne kształcenie, realizowane według dobranych przez studenta zakresów studiowania i dyplomowania, zatwierdzonych przez doradców zawodowych.
Od roku akademickiego 2023/2024 kierunek Inżynieria Ogólna pełni szczególną rolę w procesie uelastycznienia kształcenia na studiach I stopnia, gdyż mogą się na niego rekrutować studenci, którzy wciąż nie są pewni na jakim kierunku chcą studiować, lub poszukują kształcenia interdyscyplinarnego. To pełnoprawny kierunek inżynierski dla tych, którzy potrzebują więcej czasu oraz więcej informacji do dokonania świadomego wyboru. Kierunek ten jest prowadzony równolegle z kierunkami szczegółowymi, dotyczącymi poszczególnych dyscyplin nauki.
Studenci podejmujący studia na kierunku Inżynieria Ogólna, uczestnicząc w zajęciach prowadzonych w małych grupach przez kompetentnych prowadzących będą mogli płynnie
przejść od ogólnego kształcenia na poziomie szkoły średniej do nowoczesnego inżynierskiego kształcenia na poziomie szkoły wyższej. Wprowadzenie studentów tego kierunku na pierwszym roku studiów w tematykę szerokiego spektrum dostępnych na Politechnice Śląskiej kierunków inżynierskich oraz wsparcie doświadczonych doradców i opiekunów umożliwi studentom podejmowanie świadomych decyzji dotyczących ich dalszych ścieżek edukacyjnych oraz wybór na koniec pierwszego roku właściwego kierunku studiów oraz przeniesienie na ten kierunek bez jakichkolwiek różnic programowych.
